Tchibo - de grote onbekende

Tchibo is een van de grootste Duitse retail concerns, maar vele Nederlanders kennen het niet - de Duitse publieke omroep ZDF maakte een documentaire over het koffiemerk, haar oprichter Max Herz en zijn familie.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik vroeger als ik naar mijn tante in Duitsland op vakantie ging, altijd bij Tchibo met mijn zusjes een cadeau mocht uitzoeken voor onszelf maar ook voor onze ouders. Wat waren het dan voor winkels? Eigenlijk koffietentjes, maar ook zo veel meer. Hoe is dit bedrijf zo ontstaan? 

De voor het grote publiek onbekende familie Herz gaat schuil achter dit meest succesvolle Duitse koffiemerk. Het Hamburgse familiebedrijf realiseert een jaarlijkse omzet van ongeveer 3,4 miljard euro wereldwijd. In de jaren 20 start het koffiebedrijf, maar na de Tweede Wereldoorlog is koffie in het Duitsland dat probeert te overleven een pure luxe en Max Herz weet zichzelf en het bedrijf opnieuw uit te vinden. Hij gaat kranten verkopen en loten voor de loterij, maar begint ook met het opstellen van een klantenbestand. Tchibo begint als een van de eerste bedrijven met de postorder van koffie, vergelijkbaar met de Nespresso avant la lettre. De juiste prijs-kwaliteitverhouding is de kern van het merk Tchibo en dus ook de basis voor het succes. 

Naast koffie zorgt Tchibo ook dat er de broodnodige handige producten meegeleverd worden, zoals theedoeken of bewaardozen. Ook hier is weer het Wirtschaftswunder de driver van het succes. Na het overlijden van Max neemt oudste zoon Günther de leiding over het bedrijf. Hij heeft dezelfde ondernemerszin als zijn vader en weet met zijn thema's iedere week een nieuwe wereld bij Tchibo te creëren en mensen naar de winkel te trekken. Iedere week producten die je wilt en moet hebben, zoals kleding, sieraden en horloges. Uiteindelijk is koffie nog maar de helft van de totale omzet van Tchibo.

Benieuwd? Bekijk hieronder de documentaire.