De geschiedenis van OTTO Versand

De geschiedenis van de Duitse Wehkamp, OTTO Versand, is minstens zo interessant als de toekomst van het bedrijf. OTTO is de grootste Duitse postorderaar en met 12,5 miljard euro omzet - een kleine 20 keer groter qua omvang vergeleken met de Nederlandse tegenhanger. Maar het bedrijf omvat veel meer dan enkel de postorder.

Het Duitse ZDF heeft een documentaire gemaakt over de oprichter Werner Otto. Na de Tweede Wereldoorlog begint hij een schoenenfabriek in Hamburg, waar hij na enkele omzwervingen door Duitsland is geland. In 1948 gaat deze fabriek failliet, maar de ondernemer blijft zijn weg zoeken. Zijn lijfspreuk is “Die Hoffnung ist das Grab des Kaufmans” wat zoveel betekent als de hoop is het graf van de koopman. De ondernemer gaat niet bij de pakken neerzitten, maar gaat aan de slag. Hij wordt op het idee gebracht door het koopgedrag van zijn secretaresse. Postorder is in Duitsland al langer bekend en een veel gebruikt concept. Kwaliteit tegen kleine prijzen is het motto van OTTO. Waarbij vooral het samen bestellen wordt gestimuleerd, want bestel je met meer wordt het goedkoper. De verzamelbestellingen leiden tot Tupperware-achtige koopparty’s bij mensen thuis: de organisator die de bestellingen coördineert, krijgt een provisie voor de bestelling. 

In 1966 trekt de oprichter zich operationeel terug uit het bedrijf. In de jaren 70 keert dan weer een Otto terug in het bedrijf met zoon Dr Michael Otto. Ondertussen is met de komst van Benjamin Otto de derde generatie Otto actief in het bedrijf. Het vastgoedbedrijf, een van de grootste eigenaren van winkelcentra in Duitsland, wordt geleid door een andere zoon van Werner Otto, Alexander Otto. 

Werner Otto overlijdt in 2011 op 102-jarige leeftijd met een turbulent en zakelijk succesvol leven achter zich. Hij laat een bedrijf na voor zijn familie met een omzet van 12,5 miljard euro en met 50.000 medewerkers. Twee zaken heeft de oprichter vastgelegd voor het voortbestaan van de onderneming: het bedrijf blijft in Hamburg en de Otto’s behouden de leiding van de onderneming. Bekijk deze aflevering via onderstaande link.

Voeg Retail Outlook Platform toe aan startscherm.

Klik op en dan "Zet in startscherm".

Voeg Retail Outlook Platform toe aan startscherm.

Klik op het drie-stippen menu en dan "Toevoegen aan startscherm".