Het bedrijfsrecept van Dr. Oetker
Video's Dr. Oetker food bedrijfshistorie

Het bedrijfsrecept van Dr. Oetker

Dr Oetker is momenteel actief in 40 landen en staat bekend om eenvoudige bakrecepten en -producten, maar hoe is het familiebedrijf ooit onstaan en zo succesvol geworden?

Dr. August Oetker, ondernemer in hart en nieren, vond 130 jaar geleden een klein product uit wat het zaadje voor een succesverhaal werd: een pakje bakpoeder. Zijn aanvankelijke verkoopstrategie was om bakpoeder in kleine hoeveelheden te verkopen, zodat het product relatief goedkoop leek. Een tweede strategie was wat we nu contentmarketing noemen. Op elk bakpoederpakje schreef hij receptideeën met nieuwe Dr. Oetker producten. 

Vanaf 1933 begint er een periode waar de familie tegenwoordig niet trots op is: Rudolf Oetker, kleinzoon van oprichter August, was overtuigd nazi en deed zaken met de Wehrmacht, die zeer geïnteresseerd waren in experimenteren met poedervoeding voor soldaten aan het front. Na de oorlog profiteerde Dr. Oetker enorm van het Wirtschaftswunder en de voedselgolf onder de bevolking. Huisvrouw “Renate” wordt een belangrijk reclame-icoon en marketinginstrument: in televisiecommercials is zij de voorbeeldige moderne huisvrouw die hartstochtelijk met producten van Dr. Oetker voor haar gasten en haar man zorgt. 

Maar wat onderscheid het familiebedrijf nou écht van andere (beursgenoteerde) bedrijven? Kenmerkend voor bedrijfsbaas Rudolf Oetker is discipline, betrouwbaarheid en nauwkeurigheid. Hij weet wat veel eigenaren van familiebedrijven weten: ook al loopt het bedrijf goed, er moet er voldoende aandacht worden besteed aan geld want het bedrijf heeft minder financiële mogelijkheden dan naamloze vennootschappen. Veel familiebedrijven hebben maar twee kapitaalbronnen: geld dat afkomstig is van winst en geld dat nooit is uitgegeven. Rudolf Oetker’s motto: ‘Hebben komt van houden’. 

Tot op de dag van vandaag wordt het bedrijf nog steeds gerund door de familie Oetker met een jaarlijkse omzet van rond 8 miljard euro. Een duidelijke bedrijfsmentaliteit heerst ook in de vierde generatie van Dr. Oetker: “Het bedrijf is geen eigendom. Het bedrijf is een levend organisme en we willen onder geen beding schade toebrengen aan wat onze voorgangers hebben opgebouwd”. Bekijk hier de ZDF aflevering: