Breaking brands - leer van Bingobox, IKEA en Starship

Raak geïnspireerd door innovatieve concepten die inspelen op de verschillende retailtrends voor nu en de toekomst - welke breaking brands gaan jou inspireren? Deze maand staat in het teken van de trend Extreme Convenience, met cases van Bingobox, IKEA en Starship Technologies.

EXTREME CONVENIENCE: SEAMLESS RETAIL, TECHNOLOGY FRICTION, ELIMINATES PAIN POINTS, ON-DEMAND

De moderne consument is druk en het tijdperk van naadloze en frictieloze retail is aangebroken. Frictie in de customer journey zorgt ervoor dat klanten geen producten kopen. Retailers willen dit voorkomen door middel van technologie, abonnementen, bezorging en ophalen te gebruiken en daarbij de dagelijkse werkzaamheden te stroomlijnen.

Welke breaking brands spelen hier goed op in? Leer van Bingobox, IKEA en Starship Technologies.

#1 BINGOBOX – CHINA | TECHNOLOGIE, GEMAK, CONSUMENTENDATA

Bingobox verandert de manier waarop een kleine gemakswinkel wordt gereguleerd door de gehele winkel onbemand te laten. Hiermee was het concept in 2018 de eerste winkel in China zonder medewerkers. In de winkel wordt er veel gebruik gemaakt van verschillende technologieën zoals QR-codes, RFID chips, bewakingscamera’s en een automatisch betaalsysteem. Door deze systemen te monitoren kan Bingobox achterhalen welke producten consumenten bij voorkeur kopen en hierop inspelen. Deze consumentendata zorgt ervoor dat de verkoop wordt geoptimaliseerd. Het concept van Bingobox is een groot voordeel voor gebieden met een kleine aanloop en spelen zo sneller break-even. Bingobox draagt bij aan een innovatieve manier van winkelen, door gebruik te maken van nieuwe technologische ontwikkelingen als big data en kunstmatige intelligentie in een traditionele winkel. Daarnaast dragen deze technologieën bij aan het beperken van diefstal en promoten van persoonlijke aanbiedingen, gebaseerd op gemeten consumentengedrag. Door de kleine omvang is het gemakkelijk een Bingobox te verplaatsen en heeft de winkel een beperkte ecologische voetafdruk.

#2 IKEA DISEÑA – SPANJE | CLICK & COLLECT, FRICTIELOZE RETAIL, INTERACTIE

Met het concept van IKEA Diseña wil de meubelgigant de doelgroep in de Spaanse steden aanspreken waar weinig IKEA winkels gevestigd zijn. IKEA Diseña wordt gebruikt in minder bevolkte gebieden om toch beschikbaar te zijn voor tachtig procent van de Spaanse bevolking. Het doel is om op een afstand van maximum één uur rijden te zitten. Het concept bestaat uit een kleine winkel waar de medewerkers klaarstaan om de klanten te helpen bij het ontwerpen en inrichten van allerlei kamers in huis. Klanten kunnen ook op afspraak langskomen. IKEA Diseña heeft geen magazijn met voorraad, maar klanten kunnen online hun gewenste producten en diensten aanschaffen. De kleine retailwinkel zorgt er dan vervolgens voor dat de producten thuis worden geleverd. Elke winkel is anders; zo heeft de één displays met productinspiratie van bijvoorbeeld een huiskamer en de ander verschillende balies met computers en een wand met stalen van materialen. Doordat een IKEA Diseña geen voorraden bezit, is de omvang van de winkel erg klein. De IKEA Diseña is innovatief door een ontwerpplek te creëren waar het proces van ontwerpen centraal staat en de aanschaf van producten gemakkelijk en efficiënt gemaakt wordt met een bestel- en afleversysteem. Daarnaast staat de klant centraal door sterk in te spelen op interactie, gemak en het delen van professioneel advies zonder dat de klant zelf een winkel moet doorzoeken. Tenslotte wordt de toegankelijkheid van IKEA vergroot door meer zichtbaarheid in minder drukke gebieden en de laagdrempelige manier voor een bezoek aan de meubelketen.

#3 STARSHIP TECHNOLOGIES – CANADA/VS | TECHNOLOGISCHE FRICTIE, GEMAK, DUURZAAM

Starship Technologies verandert de manier van bezorgen door autonoom rijdende robots in te zetten. Deze kleine robots zijn ontworpen om voedsel, boodschappen en pakketjes lokaal rond te brengen. De rijdende bezorgdienst kan zich op dezelfde manier verplaatsen als een voetganger en doet dit vooral op de stoep. Door een samenwerking met winkels en restaurants en het inzetten van mobiele technologie zorgt de robot ervoor dat bezorgingen sneller, slimmer en kostenbesparend zijn. Bestellingen kunnen gelijk vanaf de winkel worden bezorgd op de gewenste tijd. De klanten kunnen de bezorgrobot volgen, tracken en uiteindelijk ook ontgrendelen door middel van de app. Vervolgens gaat de robot verder naar zijn volgende bestemming die altijd binnen een radius van zo’n zes kilometer ligt. Starship Technologies zorgt er met deze bezorgrobot voor dat retailers op een kostenbesparende manier kunnen leveren. Deze manier van bezorging is daarnaast ook innovatief vanwege zijn duurzaamheidsvoordelen; de ‘groene’ manier van leveren en het verminderen van verkeer op de weg speelt hierbij een rol.

Benieuwd naar meer breaking brands? Bekijk hier alle updates!

Voeg Retail Outlook Platform toe aan startscherm.

Klik op en dan "Zet in startscherm".

Voeg Retail Outlook Platform toe aan startscherm.

Klik op het drie-stippen menu en dan "Toevoegen aan startscherm".