World Retail Congress 2020

Van 15 tot 17 september vond het World Retail Congress Connected plaats - drie inspirerende dagen en alles volledig online: in de focus stond vooral de versnelling van veranderingen sinds de Covid-19 uitbraak en wat dit betekent voor toekomstige strategieën binnen de detailhandel.

Lees hieronder de bondige samenvattingen van interviews en panel discussies gedurende het congres en laat je inspireren.

Takeaways dag 1 | E-commerce & leiderschap

De belangrijkste thema's van vandaag stonden in het teken van de impact van de crisis op de retailbusinessmodellen, de strategieën en het leiderschap, alsook van de versnelling van de e-commerce. Sprekers van over de hele wereld, waaronder Ocado Solutions, WW International, Inc., Qurate Retail Inc., Tendam, Ahold Delhaize en Crate & Barrel, waren welkom om hun inzichten met elkaar te delen.

Mindy Grossman – President en CEO WW International, Inc.

In de openingstoespraak besprak Mindy Grossman de nieuwe kritische succesfactoren voor merken en retailers die uit de wereldwijde pandemie zijn voortgekomen. "Het was ons vermogen om onze digitale transformatie te versnellen dat cruciaal was" en het aanbieden van advies voor andere bedrijven, zei Grossman. "Die bedrijven die al hun tools gebruiken om samen te komen om als eerste digitaal te zijn, zullen slagen".

Jaume Miquel – Chairman en CEO Tendam 

In gesprek met Ian McGarrigle, voorzitter van het World Retail Congress, dacht Jaume Miquel na over wat er nodig is om een retailwinnaar te zijn - waarbij hij agility aanhaalde als sleutel tot succes. Hij zei: "Digitaal is natuurlijk belangrijk, maar er is een cruciale behoefte aan digitaal om winstgevend te zijn. Ik zie het meer als omnichannel dan als digitaal. Omnichannel moet een volledige verbinding betekenen tussen al uw kanalen en waar u uw klant een echte ervaring geeft in al uw kanalen".

Ron Johnson – Founder en CEO Enjoy

"Er is geen hoop voor de bedrijven die vermoeide retailers zijn die hun bedrijfsmodel niet hebben ontwikkeld", zei oprichter en CEO van Enjoy en voormalig CEO van Apple Retail, Ron Johnson vanmiddag op het World Retail Congress Connected. De heer Johnson zei: "Je moet van je winkels de motor van je e-commercestrategie maken. Mensen vragen om snelheid."

Panel discussie - Hoe kan de e-commerce worden versneld?

Deelnemers: Carsten Keller – VP Direct to Consumer, Zalando Farhan Siddiqi, Chief Digital Officer, Ahold Delhaize Joan King, Sr. Vice President, eCommerce & International, Crate & Barrel Greg Petro, CEO, First Insight

De vier deelnemers presenteerden en bespraken actuele e-commerce trends, successtrategieën tijdens corona en toekomstige eisen om winstgevend te zijn. Een algemene overeenstemming is dat online winkelen ook na corona een blijvende gewoonte zal zijn. Bovendien is het optimaliseren van de supplychain en het nemen van snelle beslissingen een voorwaarde om te overleven. Andere inzichten zijn dat omnichannel en agility de de nieuwe norm is. Ahold Delhaize is succesvol met click & collect en zal zich in toekomst richten op automatisering, robotica en verbeterde algoritmen om de supplychain te optimaliseren. Zalando oogst de vruchten van haar reorganisatie van een retailer naar een platform vijf jaar geleden. Tijdens de lock-down benut de online webwinkel de kans om (offline) winkels in hun platvorm te integreren. De stemming tijdens de discussie is optimistisch: de crisis wordt gezien als een cruciaal moment om kansen te benutten en nieuwe gewoontes bij consumenten stimuleren.

Takeaways dag 2 | Wat wil de consument?

Leiders en industrie-experts van onder andere Walgreens, Zyper, Crosswalk Labs, Translation, WGSN en Mindshare EMEA deelden hun inzicht in de verschillende consumentengroepen - wat ze willen, hoe ze consumeren en wat ze van retailers vragen.

Het belang van het gebruik van data om over je klanten te leren, eerlijk en transparant te communiceren om hun vertrouwen te verdienen en het hebben van ethische en duurzame waarden zijn de hele dag door als hoofdthema's naar voren gekomen.

Panel discussie: Hoe voldoen we aan de behoeften van onze klanten?

In een levendige paneldiscussie over 'hoe moeten we voldoen aan de behoeften van onze klanten', zei Adam Holyk, SVP, Business Development of Walgreens Co. "Er zijn maar weinig dingen die passen bij vertrouwen en doelgerichtheid en bij de tijd waarin we nu leven". Helen McRae, CEO van Mindshare EMEA, besprak de toenemende eisen van de consument: "Consumenten eisen nu gemak en snelheid en hebben veel hogere verwachtingen. Ze zijn op zoek naar levering op dezelfde dag of op zijn minst de volgende dag". Conclusie is dat de basis behoeftes van de consument niet zullen veranderen. De focus moet meer gelegd worden op ‘value’ in plaats van ‘experience’. En hoe kan je goed naar de klant luisteren? Door naar de data te kijken. En bij data gaat het vooral om kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Deborah Weinswig, oprichter en CEO, Coresight

Vandaag presenteerde Deborah Weinswig de duurzaamheidsscorecard voor de detailhandel. "Het gesprek is veranderd om de focus te leggen op de bottom line voordelen van duurzaamheid. Duurzaamheidsstrategieën kunnen helpen kosten te besparen". Maar waarom nu? "Omdat dit is wat consumenten en investeerders aan bedrijven vragen".

Steve Stoute, Founder and CEO, Translation

"Het nummer één ding is reputatie. Het doet er nu meer toe dan wat dan ook. Er is een seismische verschuiving tussen pre- en postpandemie en het biedt enorme kansen voor merken, maar het heeft ook het toenemende verdwijnen van merken die niet over de schreef kunnen gaan", aldus Steve Stoute. In zijn sessie over waarom de populaire cultuur de veranderingen versnelt, besprak hij ook het belang van diversiteit: "Bedrijven hebben dit helemaal niet goed gedaan" en het moet worden erkend dat "Diversiteit geweldig is voor bedrijven''!

Take-aways dag 3

Leonard Lauder: "De detailhandel gaat over magie. Hou de magie gaande en de mensen zullen komen"

Een masterclass in retailing, Leonard A. Lauder's Q&A met retail leiders was een krachtige en inzichtelijke sessie met belangrijk advies voor iedereen in de industrie. "Leer elke dag, word elke dag slimmer. Toen ik voor het eerst bij het bedrijf begon, las ik alles wat ik kon over deze branche". Op advies aan de detailhandel: "Het beste wat je kunt doen is beginnen met het woord "ja" en niet "nee". Begin met 'ja' en kijk dan wat je kunt doen".

Chip Bergh – CEO van Levi Strass & CO: "Verandering begint bovenaan"

In een open discussie met Susan Hart van Spencer Stuart over diversiteit, gelijkheid en inclusie zei Chip Bergh, President & CEO van Levi Strauss & Co: "Het was een moment van afrekenen toen we ons realiseerden dat we niet waren waar we wilden zijn, vooral als het gaat om het gebrek aan zwarte leiders in ons bedrijf. Op dat moment realiseerde ik me dat we actie moesten ondernemen die we publiekelijk verklaarden."

Paneldiscussie: Kunnen winkels en bestemmingen zichzelf opnieuw uitvinden voor een post-COVID-wereld?

In een panel dat de toekomst van de winkel en de fysieke ruimte bespreekt, zei Julio Bruno, CEO van Time Out Group: "We zullen een volledige versnelling van online zien, maar dit zal een nieuwe generatie van bedrijven brengen die zullen helpen om nieuw leven te brengen in de stad en de stadscentra. Er zullen meer diensten worden geleverd, maar ook meer entertainment in de hoofdstraat."

De sessies terugkijken? Klik hier om deze gratis on demand te bekijken.