Rabobank KwartaalUpdate Retail en Groothandel
Reports Trends Ontwikkelingen Coronacrisis

Rabobank KwartaalUpdate Retail en Groothandel

De coronapandemie is nog niet voorbij en dat merken ook de detail- en groothandel. Structurele veranderingen zoals veranderend klantgedrag en het belang van digitalisering zijn cruciaal. Hoe ziet 2021 eruit voor retailers en groothandels? Je leest het hier in de eerste KwartaalUpdate Retail & Groothandel van 2021 van Rabobank, door Jos Voss en Olaf Zwijnenburg.

De belangrijkste take-aways:

  • In 2021 gaan de bestedingen opnieuw verschuiven. De ‘huis-gerelateerde’ sectoren die het in 2020 zo goed hebben gedaan, zullen veel minder groeien of zelfs krimpen, terwijl de kleding en schoenensector kan groeien vanaf een laag startpunt. De shift van offline naar online zal aanhouden of zelfs versnellen.
  • Door de ‘Future Store Arnhem | powered by Rabobank’ is de oude barcode technologie doorontwikkeld en gekoppeld aan andere technologieën. Dit levert belangrijke voordelen op voor zowel de klant als de retailer.
  • Het belang van het leveren van toegevoegde waarde door groothandels aan klanten en leveranciers zal nog groter worden. Het Lifestyle & Inspiration Center van meubelgroothandel Keijser & Co is een goed voorbeeld op dit gebied.
  • De eigendomsstructuur kan de strategie ondersteunen, maar ook afremmen. De keuze van de juiste eigendomsstructuur begint daarom met een strategische analyse waarbij maatwerk is geboden.
  • De uitbreiding van retail naar groothandel biedt diverse kansen. De overname van een technische groothandel door doe-hetzelfketen keten Home Depot illustreert dit. Ook voor andere retailsectoren zijn er mogelijkheden op dit terrein.

Meer weten over deze verwachtingen voor 2021 voor retailers en groothandels? Download de Rabobank KwartaalUpdate van januari 2021 hier.

Olaf Zwijnenburg
Olaf Zwijnenburg van Rabobank Nederland | Owolar Consultancy Experienced C-level Executive | Non-Executive strategic advisor | Passionate innovator of change. Since 2017: Highly regarded Non-Executive Strategic Advisor for tens of dozens of companies, both clients and non-clients of Rabobank. 1992-2017: Enterpreneurial Omnichannel Executive (CEO / CCO / COO). Armed with extensive omnichannel B2C, B2B and D2C experience in leading Strategy, Sales, Operations, MarCom, Buying & E-commerce at well known retailers and brands, often during heavy periods of change and disruption.