Bezoekersaantallen tijdens lockdown

We zitten in de tweede periode van lockdown in Nederland. Tijdens de eerste lockdown mochten alle winkels geopend blijven, mits veilig winkelen gegarandeerd kon worden, maar sinds 15 december 2020 zijn alle niet-essentiële winkels gesloten. Wat betekent dit voor het aantal bezoekers aan wijkwinkelcentra, waar een deel van de winkels wel geopend is?

De lockdown heeft een ongekende impact op retail. Van gesloten deuren tijdens de drukste periode van het jaar tot mooie initiatieven online om de klant te blijven bedienen. We zoomen in op twee lockdownperiodes in Nederland en kijken hierbij specifiek naar de ontwikkeling van de bezoekersaantallen. Normaliter vergelijken wij deze aantallen met dezelfde periode één of twee jaar geleden. Om een beter beeld te krijgen van beide periodes van lockdown in Nederland, zoomen we eerst in op de vergelijking tussen beide (de eerste van 16 maart tot 17 mei 2020, de tweede van 15 december 2020 tot nu). Het is belangrijk te vermelden dat we in dit overzicht specifiek kijken naar bezoekersdata van wijkwinkelcentra, waar een deel van de winkels geopend is gebleven.  

Tijdens beide periodes bleven alle scholen en kinderdagverblijven dicht. Daarbij waren ook alle eet- en drinkgelegenheden gesloten. Het verschil is dat tijdens de tweede lockdown alle niet-essentiële winkels hun deuren moesten sluiten. Tijdens de eerste lockdown mochten niet-essentiële winkels geopend blijven, met restricties op het aantal bezoekers. Desalniettemin kozen diverse winkels en winkelketens er zelf voor de deuren tijdelijk te sluiten. We zijn nu negen weken onderweg waarin alles gesloten is. Daarom hebben we ervoor gekozen de afgelopen negen weken te vergelijken met de eerste negen weken van de eerste lockdown (week 12 t/m 20 in 2020).  

Lockdown

De eerste week van de tweede lockdown was met +27% aanzienlijk drukker in de wijkwinkelcentra vergeleken met de eerste in maart/april/mei vorig jaar. Dit werd veroorzaakt door de extreme drukte op maandag 14 december. Op deze dag lekte het nieuws over de tweede lockdown vanaf 15 december uit. Het resultaat was dat mensen nog massaal op pad gingen voor de laatste kerstinkopen. Ook de rest van die week werden nog veel kerstboodschappen gedaan.  

Week 53 (+3%) en week 1(+10%) lieten ook nog meer drukte zien dan de derde en vierde week gedurende de eerste lockdown. Daarna liepen de bezoekersaantallen verder terug naar -8% ten opzichte van dezelfde week tijdens de eerste periode. 

De afgelopen drie weken was het zelfs gemiddeld 19% minder druk vergeleken met de laatste drie weken van de eerste periode. Ondanks de normaal zo drukke decembermaand was het de afgelopen negen weken gemiddeld 5% rustiger in de wijkwinkelcentra vergeleken met de eerste lockdown. Nu lijkt deze gemiddelde daling van 5% niet heel veel, maar dat komt doordat de cijfers vergeleken zijn met eenzelfde periode van lockdown. 

Bezoekersaantallen

Als we kijken naar de huidige periode en deze cijfers vergelijken met de bezoekersaantallen van een jaar geleden, dan moeten we constateren dat in de afgelopen negen weken 31% minder bezoekers de wijkwinkelcentra hebben bezocht. Het komt erop neer dat er in de huidige lockdown minder gewinkeld wordt in de wijkcentra ten opzichte van de eerste. Dit wordt uiteraard veroorzaakt door de sluiting van alle niet-essentiële winkel. Maar er is meer. Er wordt steeds efficiënter gewinkeld, minder vaak én online. Daarbij geeft men gehoor aan het verzoek om meer alleen de boodschappen te komen doen. 

We blijven de ontwikkelingen volgen en hopen snel met nieuwe cijfers te kunnen komen wanneer de heropening van alle winkels aan de orde is. We kijken met zijn allen uit naar de heropening van alle winkels.

Carly Leget
Carly Leget van PFM Footfall Intelligence Retail is volop in beweging, waardoor het voor u als retailer van belang is te weten wat uw klant beweegt en wat ervoor zorgt dat juist uw winkel wordt bezocht. Een diepgaand inzicht in het voortdurend veranderende winkelgedrag zorgt ervoor dat u snel kunt schakelen. Het bieden van dit inzicht op basis van nauwkeurige bezoekersaantallen, dat is waar het bij PFM om draait. Meten is weten! Met de nieuwste technologieën is PFM in staat de volledige customer journey in kaart te brengen, zodat u veel beter in kunt spelen op de wensen en behoeften van uw klant. Wij bieden retail oplossingen om u inzicht te geven in het werkelijke klantenpotentieel en winkelgedrag. Dit leidt tot betere conversie, marketing effectiviteit en optimale personeelsplanning.