De geschiedenis van Fielmann

Fashion brillen tegen discountprijzen is het recept van Fielmann. Hierbij kon je er met brillen op recept, de zogenaamde verzekeringsbril, toch mooi en modieus uitzien. De Duitse omroep ZDF maakte een documentaire over deze unieke opticien.

Günther Fielmann is de oprichter van een van de grootste optiek bedrijven in Duitsland met meer dan 600 winkels. De verkoop gebeurt niet alleen onder de eigen naam - wat velen niet weten is dat het bedrijf ook opticiens opkoopt, maar ze onder de oude naam laat exploiteren. Het basisprincipe van Fielmann is lage prijzen, maar grotere aantallen om met minder marge toch meer te verdienen. Hij weet het businessmodel van de optiek in Duitsland te kraken. 

Op dit moment wordt het bedrijf geleid door zoon Marc Fielmann. Hij is de jongste bestuursvoorzitter van een beursgenoteerde onderneming in Duitsland. Het bedrijf zet 1,6 miljard euro per jaar om met 19.000 medewerkers. Het bedrijf heeft 600 winkels van de bijna 12.000 optiekwinkels in Duitsland, maar doet evenveel omzet als alle andere winkels samen. Opleiden is een belangrijke pijler bij Fiemann: met 5 procent van alle winkels leiden ze 40 procent van alle opticiens in Duitsland op. Daarnaast is Fielmann in eigen land de luis in de pels voor wat betreft reclame uitingen, maar ook de test van het ZDF doorstaan ze glansloos - alles wat ze beloven doen ze ook. Bekijk de aflevering via de onderstaande link.

Voeg Retail Outlook Platform toe aan startscherm.

Klik op en dan "Zet in startscherm".

Voeg Retail Outlook Platform toe aan startscherm.

Klik op het drie-stippen menu en dan "Toevoegen aan startscherm".