De betaalvoorkeuren in Nederland veranderen snel door nieuwe technologieën zoals social commerce en digitale wallets.
Uit onderzoek van Adyen blijkt dat de zelfscankassa, gebruikt door 61 procent van de Nederlanders, de populairste betaalmethode is. Achteraf betalen (35 procent), social commerce (31 procent), digitale wallets (26 procent), QR-codes (23 procent) en tap to pay (11 procent) volgen.
Alternatieve betaalmethoden winnen aan populariteit. 63 procent van de consumenten breekt een aankoop af als hun gewenste betaalmethode niet beschikbaar is. Het gebruik van QR-codes is in 2024 met 77 procent gestegen ten opzichte van 2023, en betalen met smartphones wordt steeds gebruikelijker, aangezien een kwart van de Nederlanders geen fysieke portemonnee meer heeft.
Consumenten verwachten snelle en gemakkelijke betaalmethoden, zowel online als in winkels. Julien Marlier van Adyen benadrukt dat retailers moeten inspelen op consumentenwensen en nieuwe technologieën om concurrerend te blijven.