Raak geïnspireerd door innovatieve concepten die inspelen op de verschillende retailtrends voor nu en de toekomst - welke breaking brands gaan jou inspireren? Deze blog staat in het teken van de trend A Better World, met cases van Good Foot Delivery, BikeFlip en Binstar.
Leiders binnen de branche beperken de impact van hun activiteiten op het milieu en maximaliseren tegelijkertijd hun impact op de maatschappij. Er ontstaan nieuwe concepten, processen en technologieën om duurzamere wereldwijde retail te creëren dat een verschil maakt in de lokale gemeenschappen die ze bedienen.
Welke breaking brands spelen hier goed op in? Leer van van Good Foot Delivery, BikeFlip en Binstar.
#1 Good Foot Delivery - Canada
Good Foot Delivery is in 2010 opgericht met als missie om goede werkgelegenheid te bieden aan mensen uit de neurodiverse gemeenschap via een competitieve koeriersdienst. Het concept werd gestart door Kirsten Gauthier en haar broer Jon, nadat Jon moeite had om werk te vinden ondanks zijn vaardigheden en ambitie. Dit leidde tot de realisatie dat de werkloosheid onder neurodiverse mensen hoog was. Good Foot Delivery is uitgegroeid tot een snel en betrouwbaar bezorgbedrijf in het gebied van Toronto, Canada, waarbij de combinatie van lopen en openbaar vervoer zorgt voor competitieve service en duurzaamheid. Naast de bezorgdienst biedt Good Foot ook het "Good Foot Forward Employment and Training Program" aan, dat neurodivergente individuen de mogelijkheid biedt om vaardigheden te ontwikkelen en werkervaring op te doen om hun inzetbaarheid te vergroten. Volgens Ebeltoft-experts is Good Foot Delivery een prachtig voorbeeld van een retailer die zowel mens als planeet helpt door neuro-diverse koeriers aan te nemen en een trainingsprogramma te bieden, terwijl ze met lopen en openbaar vervoer een minimale ecologische voetafdruk creëren en de verkeersproblematiek in steden aanpakken.
Waarom is het innovatief?
- Inclusief werkgeversschap
- Duurzame bezorging
- Online bestellen, goede tracking en gemakkelijk online offertes opvragen
#2 BikeFlip - Nederland
BikeFlip, opgericht in 2019 in Utrecht, biedt een abonnementsdienst aan voor refurbished kinderfietsen. Omdat kinderen snel uit hun fietsen groeien, biedt BikeFlip een oplossing die zowel milieuvriendelijk als kosteneffectief is voor gezinnen: een duurzaam abonnementsmodel waarbij kinderen fietsen kunnen krijgen die passend zijn voor hun grootte naarmate ze groeien. Naast de milieuvriendelijkheid van het recyclen en hergebruiken van fietsen, onderscheidt de startup zich als een geaccrediteerd leercentrum dat individuen helpt reintegreren in het arbeidsproces. In 2022 zijn de prestaties van het bedrijf opmerkelijk: meer dan 2.000 refurbished fietsen en meer dan 750 kinderen op hun fietsen. Ebeltoft experts hebben bewondering voor het bedrijf, dat duurzaamheid en sociale zorg bevordert door kinderfietsenproblemen aan te pakken, afval te verminderen, mensen te trainen en gemeenschapsgroepen te ondersteunen, met groeiende impact in steden zoals Amsterdam.
Waarom is het innovatief?
- Duurzaam abonnemenstmodel
- Sociale impact
- Pionier in de markt
#3 Binstar - USA
Binstar verzamelt geretourneerde of overstock items van zowel e-commerce retailers als fysieke winkels en verkoopt ze tegen een sterk verlaagde prijs aan klanten. Door deze aanpak vermindert Binstar de hoeveelheid goederen die op vuilnisbelten belanden, waardoor ze bijdragen aan het verminderen van milieuproblemen. De eerste Binstar-winkel opende in juni 2023 in de buitenwijken van Boston, met een duurzaam inventaris- en inkoopsysteem. Binstar hanteert een prijsbeleid waarbij de prijzen beginnen op $19 op zaterdag en gedurende de week dalen, uiteindelijk eindigend op $1 voor elk item tegen vrijdag. Ze beschouwen zichzelf als het creëren van een unieke winkelervaring voor klanten, waarbij ze het idee van een "schatzoektocht" omarmen. Klanten kunnen diverse items vinden, variërend van elektronica zoals Apple-horloges tot kleding, schoenen, fietsen, en nog veel meer. Het bedrijf tracht bij te dragen aan het verminderen van de 9,6 miljard pond nieuwe, geretourneerde goederen die jaarlijks op vuilnisbelten terechtkomen, door het winkelen te gamificeren en een milieubewuste benadering te hanteren. De populariteit van Binstar leidt tot lange rijen voor hun winkels, vooral op zaterdagochtend, omdat klanten in anticipatie zijn voor mogelijke "schatten" die ze kunnen vinden. Volgens Ebeltoft experts is Binstar op een mooie missie om de detailhandel vuilnisbelt-vrij maken door hoogwaardige geretourneerde goederen een tweede leven te geven in een koopjesjacht-omgeving, met variabele prijzen op basis van de dag van de week, wat retailers tijd en kosten bespaart en klanten hoge kortingen biedt.
Waarom is het innovatief?
- Gamification van de winkelervaring
- Duurzaam businessmodel
- Extreme aanbiedingen voor klanten
Benieuwd naar meer breaking brands? Bekijk hier alle updates!