Grote en kleine modemerken hebben ambitieuze doelstellingen om duurzamer kleding te produceren door hun CO2-uitstoot te verminderen voor 2030. Maar het behalen van deze doelen blijkt een flinke uitdaging. Volgens de analyse van McKinsey loopt ongeveer tweederde van de merken achter op hun eigen doelstellingen en heeft 40% zelfs de uitstoot zien toenemen sinds zij zichzelf deze doelen hebben gesteld.
Op dit moment is de wereldwijde mode-industrie verantwoordelijk voor naar schatting 3 tot 8 procent van de totale uitstoot van broeikasgassen, en dit zal naar verwachting met ongeveer 30 procent toenemen in 2030 als er geen verdere actie wordt ondernomen. De landen die de grootste nadelen van klimaatverandering zullen ondervinden zijn veelal de primaire productielanden van kleding (zoals Bangladesh, China, India en Vietnam). Daarom is het des te belangrijker en urgenter om snel actie te ondernemen.
In het rapport van McKinsey worden zes kosteneffectieve maatregelen toegelicht, waarmee modemerken hun CO2-uitstoot met meer dan 60% zouden kunnen verminderen voor minder dan 1 tot 2% van hun inkomsten. Van het creëren van commerciële waarde uit duurzaamheidsinspanningen tot de transitie naar duurzamere materialen, in het rapport ontdek je hoe modebedrijven kunnen bijdragen aan een groenere toekomst.
Ontdek hieronder het complete rapport of ga hier naar de website van McKinsey.