Ook dit jaar heeft Q&A Retail, in samenwerking met haar partners in de Ebeltoft Group en het World Retail Congress, wereldwijd onderzoek gedaan onder retail executives. Het rapport focust zich op de prioriteiten en uitdagingen in de Nederlandse retailsector in 2024. Hoe kijken leiders van Nederlandse retailers naar cruciale thema's staan zoals AI, innovatie, duurzaamheid, krapte op de arbeidsmarkt, klantgerichtheid, en de evolutie van business modellen? Wat zijn hun verwachtingen ten opzichte van omzet- en margeontwikkeling in 2024?
Het rapport direct downloaden? Vraag het rapport aan via deze link!
Enkele opvallende inzichten uit het onderzoek, waaraan wereldwijd 129 executives deelnamen (62 uit Nederland), zijn:
- Optimisme over de toekomst: Nederlandse retailers zijn overwegend positief en verwachten een sterkere groei dan het wereldgemiddelde.
- Personeelstekort: een uitdaging die door 75% van de Nederlandse retailers wordt ervaren, vooral in winkelpersoneel en IT.
- Evolutie van het business model: bijna 20% van de retailers ziet de noodzaak om hun model fundamenteel te veranderen om aan te sluiten bij het veranderende consumentengedrag.
- AI-integratie: erkend als essentieel om concurrentie voor te blijven, maar belemmerd door een gebrek aan skills (talent) en budget.
- Duurzaamheid als prioriteit: met name in de foodsector wordt ruimte voor verbetering gezien, met een beweging richting circulaire modellen.
- Kracht van het fysieke kanaal: ondanks de groei van online verkoop zien retailers de fysieke winkel als het meeste commercieel relevante verkoopkanaal tot 2030.
Cruciale inzichten voor elke retail professional die voorop wil blijven lopen in de snel veranderende markt. Voor een diepere duik in onze bevindingen, nodigen we je uit om hier het volledige rapport te downloaden. Wil je meer weten over dit rapport? Neem dan contact op met Thomas Dijkman van Q&A Retail via tdijkman@qanda.nl.