Data science-bureau Amsterdam Data Collective heeft een AI plug-in gelanceerd die tijdens het online shoppen de duurzaamheid van een kledingmerk kan controleren. De plug-in, genaamd Goodbase, moet het voor consumenten steeds makkelijker maken om kledingmerken online op duurzaamheid te beoordelen.
De plug-in is gebouwd op basis van een machine learning-algoritme dat gebruik maakt van natuurlijke taalverwerking om duurzame merken te identificeren. Aan de hand van de data van Project Cece, een online zoekmachine voor duurzame kleding, ‘leert het naar welke pagina's en woorden op de website van een kledingmerk moet worden gezocht’. Middels een visuele lay-over wordt van elk product zichtbaar of het duurzaam is, waarbij wordt aangegeven of het merk van het product handmatig is beoordeeld door Project Cece of door het algoritme.
Naast het gebruiken van de bestaande data, is het ook mogelijk om zelf merken toe te voegen en zo een beoordeling aan te vragen. Hoe meer merken er in de database zijn opgenomen, hoe meer tekst de plug-in kan analyseren - dus hoe ‘slimmer’ deze wordt.