Deze week lanceert Albert Heijn het 'Buurtroute'-initiatief, een nieuwe methode voor het bezorgen van boodschappen waarbij bezorgmomenten van bewoners uit dezelfde buurt aan elkaar worden gekoppeld. Albert Heijn benadrukt de efficiëntie van dit bezorgsysteem en wijst op de mogelijke vermindering van de CO2-uitstoot. Dit is vooral relevant gezien de toenemende druk vanuit de samenleving en de politiek op bedrijven in diverse sectoren om duurzamere praktijken te omarmen.
De 'Buurtroute' betekent dat gebruikers van Ah.nl (via de website of app) kunnen zien of er al een bezorger op weg is naar hun buurt en op welk tijdstip ze hun boodschappen kunnen verwachten. Gebruikers hebben dan de mogelijkheid om te kiezen voor datzelfde bezorgmoment. Volgens Albert Heijn wordt verwacht dat dit initiatief leidt tot een vermindering van ruim een half miljoen kilometer aan afgelegde afstanden. Dit zet Albert Heijn in lijn met de praktijk van Picnic, die al jarenlang boodschappen bezorgt in hele wijken, van deur tot deur. De bundeling van bezorgmomenten wordt gerealiseerd door middel van een algoritme.