Amazon gaat in Nederland geschikte pakketten rechtstreeks in hun originele verpakking aan klanten bezorgen, zonder de toevoeging van een extra verzenddoos. Dit initiatief is bedoeld om het gebruik van materialen te verminderen.
Amazon volgt het voorbeeld van onder andere bol.com, dat hiermee in 2019 begon. Het betreft een assortiment van duizenden producten, waaronder keukenaccessoires, sportartikelen, kantoorbenodigdheden, en zelfs luiers (zie foto). Deze producten vallen onder het 'Ships in Product Packaging'-programma van Amazon. Ze worden al in stevige verpakkingen geleverd, hebben volgens Amazon zelfs diverse 'valtests' doorstaan, en worden rechtstreeks naar klanten verzonden met het verzendlabel erop. Klanten worden bij het plaatsen van een bestelling op de hoogte gesteld als hun order zonder externe doos wordt geleverd. Als een klant hier om welke reden dan ook de voorkeur aan geeft, kan die aangeven dat het artikel alsnog in een extra verpakking moet worden verzonden.
‘Onze klanten willen gemakkelijke en passende recyclebare verpakkingen, die afval minimaliseren en tegelijkertijd een schadevrije levering garanderen. Maar het reduceren van verpakkingen is voor ons niet genoeg. Het idee achter dit programma is om die extra verzenddoos met ons logo erop alleen nog maar in te zetten als klanten erom vragen of het absoluut noodzakelijk is. Verzenden zonder extra verzendverpakking zal de norm worden voor veel artikelen uit ons assortiment. Het helpt ons om de impact ervan op het milieu te reduceren’, aldus Amazon.