Kunstmatige intelligentie in Retail
Blogs ING digitalisering omnichannel

Kunstmatige intelligentie in Retail

De online verkopen van retailers hebben vanwege de sluiting van fysieke winkels tijdens de corona pandemie een flinke impuls gekregen. Het ING Economisch Bureau verwacht in 2021 opnieuw een stijging van de online omzet met 15 procent. De online versnelling stelt omnichannel retailers voor een aantal uitdagingen, bovenop het feit dat de verkopen in hun fysieke winkels zijn afgenomen. De inzet van kunstmatige of artificiële intelligentie (AI) kan een belangrijke bijdrage leveren aan het in goede banen leiden van de online groei. AI is nog geen gemeengoed, aangezien maar 14 procent van de retailers AI gebruikt.

Voor omnichannel retailers, bedrijven die zowel in fysieke winkels als online verkopen, is de balans tussen de verkoopkanalen sterk veranderd. Al jarenlang vindt er een verschuiving plaats van fysieke verkopen in winkels naar online verkopen via websites en apps. Met de lockdowns als gevolg van de corona pandemie is die verschuiving in een stroomversnelling gekomen. Vorig jaar haalden retailers 44 procent meer online omzet dan in 2019 en voor dit jaar verwacht het ING Economisch Bureau een verdere groei van de online verkopen in de totale detailhandel van 15 procent. Het online kanaal vormt daardoor blijvend een groter deel van de verkopen.