Breaking Brands - leer van Delhaize, Deli’Vrac & VEJA x DARWIN
Blogs Breaking Brands duurzaamheid Delhaize Deli'Vrac Veja

Breaking Brands - leer van Delhaize, Deli’Vrac & VEJA x DARWIN

Raak geïnspireerd door innovatieve concepten die inspelen op de verschillende retailtrends voor nu en de toekomst - welke breaking brands gaan jou inspireren? Deze maand staat in het teken van de trend Sustainable Practices, met cases van Delhaize, Deli’Vrac & VEJA x DARWIN.

Consumenten zijn tegenwoordig bewuster dan ooit en worden een steeds groter en mondiger segment van de bevolking. Het implementeren van sustainable practices heeft alles te maken met het tonen van sociale verantwoordelijkheid en het benadrukken van een ethisch, eerlijk en verantwoordelijk bedrijf. Het betekent verantwoordelijkheid nemen door naar eer en geweten te handelen, in de hele waardeketen streven naar milieuvriendelijk produceren en verantwoorde producten en diensten aanbieden. Consumenten zoeken steeds meer aansluiting bij merken en retailers die hun waarden delen. Retailers maken op een dieper niveau contact met consumenten om hen zo het gevoel te geven dat ze bijdragen aan een groter doel wanneer ze bij hen kopen.

Welke breaking brands spelen hier goed op in? Leer van Delhaize, Deli’Vrac & VEJA X DARWIN.

#1 Delhaize – België

De Belgische supermarkt Delhaize heeft op het dak van één van zijn supermarkten in Brussel een stadsboerderij en een kas geopend waar groenten en fruit worden geteeld om seizoensproducten zo vers mogelijk te verkopen. In het beste geval kunnen de producten slechts enkele uren na de oogst worden verkocht, terwijl de ecologische voetafdruk aanzienlijk wordt verkleind. Een extern hoveniersbedrijf krijgt de opdracht om de tuin het hele jaar door te onderhouden. De kas wordt verwarmd met de overtollige warmte van de koelinstallaties van de supermarkt. Deze innovatie van Delhaize biedt een hoge kwaliteit en waarde van de producten, een minimalisering van de transportinspanningen en klantenbinding. Zelfs tuinprojecten van o.a. scholen kunnen op de duurzame dakboerderij worden gehouden. Delhaize heeft een concept ontwikkeld dat het thema duurzaamheid in de supermarkt opnieuw uitvindt. Met deze technologie kan een deel van de verse groenten in het assortiment, zoals tomaten, aubergines en courgettes, lokaal worden aangekocht, zelfs in dichtbevolkte gebieden zoals Brussel.

#2 Deli’Vrac – Zwitserland

Deli'Vrac heeft in Zwitserland een nieuwe online shop gelanceerd waar verse en biologische levensmiddelen worden aangeboden, maar dan in herbruikbare verpakkingen. Je kunt deze online bestellen en ontvangt alles in glazen potten, stoffen zakken of andere herbruikbare verpakkingen. De volgende keer dat je online bestelt, stuur je deze herbruikbare verpakkingen terug. Deze service bestaat op dit moment alleen in het Franse deel van Zwitserland. Deli'Vrac gebruikt alleen duurzame verpakkingen of herbruikbare verpakkingen en krijgt deze terug zodra de volgende bestelling wordt geleverd. Het is één van de eerste online winkels die dit soort verpakkingen aanbiedt. Winkels waar je je eigen potjes kunt meenemen waren al bekend, maar dit zijn vaak fysieke winkels. In het geval van Deli'Vrac kun je alles online aankopen en wordt het duurzaam bij je thuis afgeleverd. Het eten komt van lokale verkopers en is volledig biologisch, wat een belangrijke trend van dit jaar is. Er zijn een paar winkels die voedsel aanbieden zonder verpakking of herbruikbare verpakking, maar er waren nog geen winkels die dit online aanbieden. Het is de bedoeling van Deli'Vrac om dit gat in Zwitserland op te vullen met dit vernieuwende concept.

#3 VEJA X DARWIN – Frankrijk

Sinds 2005 biedt het Franse schoenenmerk VEJA een unieke aanpak in het ontwerpen van sneakers, waarbij sociale projecten, economische en sociale rechtvaardigheid en milieuvriendelijke stoffen samenkomen. Op 25 juni 2020 heeft het merk een winkel van 250 m² geopend in een beroemde voormalige militaire kazerne genaamd Darwin in Bordeaux. VEJA koos speciaal voor deze hybride plek, waar 50 organisaties en 200 bedrijven samenkomen en de traditionele manier van het integreren van kunst, handel, cultuur en sport wordt doorbroken. Schoonmaken, herstellen en recyclen zijn de drie hoofddoelstellingen van het VEJA x DARWIN concept, dat werd bedacht om een shopper-lab te creëren en de "winkel van de toekomst" vorm te geven. In een schoenmakerij, genaamd "Cordonnerie Veja", worden versleten sneakers gerepareerd en schoongemaakt terwijl de sneakers in slechte staat worden ingezameld en gerecycled. Ook heeft Veja verschillende artikelen uitgestald, zoals nooit gelanceerde prototypes, sneakers met minimale defecten tegen gereduceerde prijzen en een aantal paren uit oude collecties. Verder zijn de winkelelementen van lokale oorsprong en wordt er 100 procent hernieuwbare elektriciteit gebruikt. Dit concept van Veja is een trendsetter en toont opnieuw een consequente aanpak van duurzame praktijken.

Benieuwd naar meer breaking brands? Bekijk hier alle updates!