Wereldwijd ontstaat er een nieuw soort consument. Een consument die financieel beperkt is, geavanceerder is in het gebruik van digitale technologieën, bedachtzamer en selectiever bij het nemen van beslissingen. Een consument die COVID-19 graag ziet als een kans om waarden in de wereld te vernieuwen. Nergens is de impact hiervan meer merkbaar dan in de retail sector. Vooral de fysieke retail staat onder druk. Hoe moet de retailsector dealen met deze nieuwe realiteit? In dit onderzoek van KPMG legt uit hoe we ons kunnen voorbereiden op de toekomstige nieuwe consument.
Key takeaways:
1. De nieuwe consument. Gemak, vooral via digitale kanalen, wordt omarmt.
2. Vertrouwen is cruciaal. Consumenten kopen vaker bij bedrijven die ze vertrouwen, terwijl vertrouwen opbouwen steeds complexer wordt.
3. Gemak online winkelen is belangrijk. Toenemend gebruik van digitale kanalen verhoogt de behoefte naar gemak voor de consument.
4. Balans tussen thuisbezorging en in-store capaciteit verbeteren. Prijs en gemak zijn het belangrijkst bij de besluitvorming van de consument, waardoor retailers hun logistiek en leveringscapaciteit verder moeten ontwikkelen.
5. Verkiezen van locals boven bekende merken. Het kopen bij locals stijgt in populariteit. Dit kan de tertiaire winkelstraten een nieuw leven inblazen.