In Frankrijk lanceert Carrefour een nieuwe gepersonaliseerde oplossing die klanten producten aanraadt op basis van een individueel profiel met hun voedselvoorkeuren en -allergieën. Het hulpmiddel ondersteunt klanten in het maken van een goede, bewuste voedingskeuze.
Een wetenschappelijk comité geeft bewerkte voedingsproducten een gezondheidsscore op 100: 60 procent van de punten wordt bepaald door de voedingsstoffen, 30 procent door de additieven en 10 procent komt erbij wanneer het een biologisch product is. Deze scores worden al sinds juni in de webshop naast de Nutri-Score getoond, maar hier wordt nu de mogelijkheid aan toegevoegd om de score te personaliseren: de punten variëren dan in functie van het persoonlijk profiel van de shopper.
Consumenten dienen voor het persoonlijk profiel een formulier in te vullen met hun dieetvoorkeuren: bijvoorbeeld vegetarisch, sportief, afslanken of geen varkensvlees. Ze kunnen bovendien aangeven of ze producten wensen met minder suiker en zout of meer vezels en ook aangeven wat ze lusten en wat niet. Producten die beter aan de verwachtingen voldoen, krijgen dan een hogere gepersonaliseerde score. Carrefour kan alternatieven voorstellen voor minder gezonde producten. De score geldt enkel voor bewerkte producten, dus niet voor onbewerkte groenten en fruit, vlees of vis. Ook producten als olie, suiker, alcohol en babyvoeding worden uitgesloten. Carrefour wil het systeem op termijn uitbreiden naar andere landen, maar geeft daarover nog geen verdere details.