Colruyt is ervan overtuigd dat spraaktechnologie kan helpen om de boodschappen van klanten nog efficiënter voor te bereiden. “Het boodschappenlijstje inspreken kan op elk moment en in elke situatie: thuis wanneer er iets ontbreekt in de koelkast, of onderweg bijvoorbeeld. Schrijven of typen is niet meer nodig. Het lijstje inspreken volstaat”, aldus marketingdirecteur Guy Elewaut.
Na een succesvolle test begin dit jaar, rolt de discounter als eerste Belgische supermarkt zijn spraakassistent uit voor al zijn klanten. Uit het proefproject eerder dit jaar bleek dat maar liefst 83% van de proefpersonen aangaf de Colruyt-spraakassistent in het dagelijks leven te willen gebruiken. In de tussentijd werd de spraakassistent in samenwerking met testers geoptimaliseerd en is die nu klaar om uitgerold te gaan worden in heel België. Klanten kunnen met de Colruyt-spraakassistent zelf hun boodschappenlijst inspreken en toevoegen aan hun Colruyt-boodschappenlijstje door “OK Google, praat met Colruyt” te zeggen. Daarnaast krijgen klanten ook productsuggesties op maat.