Corona heeft voor Spar een gunstig neveneffect: ‘De Nederlander heeft de kleine winkel herontdekt,’ zegt John van der Ent, CEO van Spar Nederland. ‘We groeien bovengemiddeld. Mensen voelen zich veilig in onze winkels. Het klinkt wrang, maar dit hadden we met marketing niet kunnen bereiken.’ Veel leerde Spar van de crisisaanpak van Spar China en Spar Italië, waar het coronavirus zich al vroeg manifesteerde.
Januari 2020. Spar China legt contact met het hoofdkantoor van Spar International in Amsterdam. De winkel in Wuhan is gesloten op last van de overheid. De hele provincie Hubei gaat op slot vanwege een uitbraak van een onbekend virus. Een totale lockdown, geen mens op straat. Als het virus overwaait naar Europa, zit Spar opnieuw op de voorste rij. De regio in Italië die het zwaarst getroffen is, heeft de nodige Spar-winkels. Opnieuw worden de medewerkers van Spar International aan het Rokin Amsterdam geconfronteerd met de harde werkelijkheid van corona.
Spar Nederland was dus helemaal voorbereid?
‘Dat kun je wel zeggen. We hebben ons voordeel kunnen doen met draaiboeken en maatregelen die in China en Italië zijn genomen. Internationaal zijn er volop ideeën, maatregelen en suggesties uitgewisseld. Alle learnings in andere landen zijn gedeeld en doorgegeven. Dus waren wij er in Nederland vroeg bij met spuugschotten, bestickering en markeringen, mondkapjes, desinfectiemiddelen en het houden van afstand. Ook hebben we in veel van onze kleinere winkels éénrichtingsverkeer ingesteld. Trouwens, het valt mij op dat je dit bij andere supermarkten nauwelijks ziet, terwijl het een simpele maatregel is om contact te mijden. De consument herkent dit en voelt zich veilig in onze winkels. Het is niet voor niets dat we het in onderzoeken van Nielsen een paar punten beter doen dan de concurrentie’.
Verder lezen? Bekijk het hele artikel op de website van het FSIN.