Category-managers hebben verschillende uitdagingen, zoals COVID-19, de versnelde opkomst van e-commerce, een bulk aan data, de complexiteit van een omni-channel organisatie en een hoge mate van segmentatie. Category-managers dienen te personaliseren en op lokaal niveau te handelen, terwijl ze ook kijken naar het algemene verhaal. Hoe kan je hier het beste mee omgaan? Coreinsight licht dit in twee rapporten verder toe.
Vijf key takeaways:
- Om succesvol te zijn in category-management moeten retailers zich focussen op het ontwikkelen van een volledige retail strategie, inclusief prijs, promotie en merchandise. Bovendien zijn beschikbaarheid van producten en personalisatie op lokaal niveau belangrijk voor een succesvolle category-management strategie. De klant staat centraal.
- Veel category-managers hebben te maken met een data-overload en dienen na te denken over het slim inzetten van data analyses om consumenten beter te begrijpen, beslissingen te operationaliseren en innovatie te stimuleren.
- Het effectief en uitgebreid analyseren van data is key. Een voorbeeld: high-protein producten doen het wellicht goed bij winkels die in de buurt zitten van een sportschool doordat deze winkels worden bezocht door consumenten met hoge inkomens die deze producten kunnen veroorloven.
- Zorg voor een goede en transparante relatie met stakeholders. Dit kan leiden tot betere inzichten over de consument, een efficientere operatie en een verbeterde prijscompetitie.
- Betere data analyses, de implementatie van ML en DS, een verbeterde samenwerking met stakeholders en de klant centraal zetten zal leiden tot het juiste product op de juiste plek op de juiste tijd.
Lees verder in de volgende twee rapporten: