Waar vroeger consumptie het belangrijkste doel was voor een merk, hebben merken tegenwoordig ook een maatschappelijke functie. Merken hebben veel invloed, waardoor ze een duidelijke mening kunnen geven over en invloed kunnen hebben op maatschappelijke problemen zoals klimaatverandering en Black Lives Matter. Leiderschap tonen, verbinding maken en relevant zijn wat betreft maatschappelijke ontwikkelingen heeft invloed op de keuzes van de consument. Lees meer hierover in dit rapport van Interbrand.
Vijf key takeaways:
1. De gemiddelde merkwaarde is in 2021 gestegen met 10% ten opzichte van 1,3% in 2020. De grootste groei is in de ‘digital’ categorie. Apple, Amazon en Microsoft hebben gezamenlijk 62,3% van de totale waarde van merken.
2. De huidige maatschappelijke ontwikkelingen doen veel merken realiseren dat ze moeten veranderen van consumptie-drijvers naar kans-managers. De meest inspirerende en snel stijgende merken nemen de leiding in maatschappelijke uitdagingen, zoals het verlagen van de broeikasgassen of het creëren van meer diversiteit.
3. Leiderschap creëert verbinding en relevantie. Om gedrag van de consument te kunnen beïnvloeden dienen merken relevant te zijn, gebaseerd op aanwezigheid in de markt, vertrouwen en affiniteit. Relevantie wordt beïnvloed door een verbinding aan te gaan met de consument door een uitnodigende, uniek en samenhangend verhaal te hebben. Een goede verbinding aangaan kan enkel als er goed leiderschap is met een duidelijke visie, empathie, flexibiliteit en begrip.
4. Managers dienen zich te focussen op vijf punten om relevant te blijven als merk. Allereerst: winst dient een bron te zijn in plaats van een doel. Managers dienen de goede uitdagingen te kiezen. De focus moet van producten naar fundamentele behoeften, zoals bewegen, spelen en connecties. Neem de verantwoordelijkheid voor je doel. Tot slot: de aankomende jaren dienen minder te gaan om visie en communicatie en meer om actie ondernemen.
5. De sterkste stijgers in de lijst zijn Tesla, Salesforce, Adobe, Paypal en Microsoft.
Wil je meer weten? Download het rapport hieronder.