Om de strijd tegen plastic tegen te gaan test Delhaize in twee winkels met navulstations voor ecologische schoonmaakproducten van Ecover. Klanten kunnen hier bestaande Ecover-flessen met wasmiddel, wasverzachter of afwasmiddel opnieuw vullen, in ruil voor tien procent korting op de verkoopprijs. Als de resultaten positief zijn, wordt het systeem naar meer supermarkten uitgebreid.
De vloeibare wasmiddelen van de fabrikant worden nu verpakt in plastic flessen die volledig gerecycled en recyclebaar zijn, maar de ambitie is nu om zoveel mogelijk verpakkingen te hergebruiken in plaats van ze weg te gooien. "Als fabrikant zijn wij van mening dat we plastic niet mogen vergeten: hoe we het maken, gebruiken, hergebruiken en recycleren. Bij Ecover willen we het idee van een unieke verpakking en onze wegwerpcultuur introduceren. Deze samenwerking met Delhaize is een belangrijke stap om Refillution te lanceren en ons doel te bereiken om navullingen toegankelijker te maken voor iedereen", aldus Ecover. Het uiteindelijke doel is om tot 9000 kilo plastic per jaar te besparen, zodra alle Ecover-gebruikers bij Delhaize het navulsysteem in gebruik hebben genomen.