Digitaal trendrapport 2022

Nu 2021 voorbij is kijken we vooruit naar 2022. Wat zal het jaar ons brengen op het gebied van digitale transformatie? Covid-19 heeft de digitale wereld vleugels gegeven. De ontwikkelingen gaan steeds sneller en digitalisering is een veel gebruikt woord op de marketingafdelingen. Beeckestijn Business School kijkt vooruit naar de trends van 2022.

Vijf key takeaways: 

  1. Markops worden steeds vaker een discipline. Het technische component in marketing heeft zijn ontwikkeling te danken aan de steeds snellere digitalisering. Onderhand besteden marketeers 26,6% aan marketing-technologieën. Het centraliseren van klantdata, herwaardering van het CRM-systeem en de transformatie van de marketingorganisatie waren de actiepunten op marketingafdelingen.
  2. Alles wordt automated. De grote technologie bedrijven hebben algoritmes ingezet om de beste prijs per advertentie en keywoord te berekenen, rekening houdend met het gebruikte device, moment van de dag, het weer en de locatie. Als reactie willen retailers steeds meer data, zodat hun marketing zo gepersonaliseerd mogelijk is.
  3. To metaverse or not? Metaverse is een nieuwe wereld waar fysieke en online elementen samenkomen met behulp van AI en VR. Nike is al geïntegreerd in een game waar de gebruiker zijn avatar volledig kan personaliseren met Nike-producten, terwijl ze mini-games spelen en bewegen. Dream it, make it, play it (met als gevolg: Buy it).
  4. Krapte op de arbeidsmarkt is op het hoogtepunt. Recruiters zoeken actief naar mensen met kennis over brand building en de operationele uitvoering hiervan. Bovendien is het des te belangrijk om huidige medewerkers tevreden te houden via interne leerprogramma’s en doorgroeimogelijkheden.
  5. Groen = doen. Deze ontwikkeling kwam dit jaar in een stroomversnelling. Er is een stijgende impact rondom milieu en social impact. Bovendien zien steeds meer retailers het effect van positieve informatie rondom duurzaamheid, bijvoorbeeld door het delen van informatie over langere bezorgtijden en de positieve impact op het milieu.

Benieuwd naar de uitleg van alle trends? Hier kan je het rapport vinden.

Voeg Retail Outlook Platform toe aan startscherm.

Klik op en dan "Zet in startscherm".

Voeg Retail Outlook Platform toe aan startscherm.

Klik op het drie-stippen menu en dan "Toevoegen aan startscherm".