Zelfs grote merken hebben een DTC (direct to consumer) strategie nodig. Waar bedrijven zich eerst nog zorgen maakten over conflicten tussen verkoopkanalen en conflicten met retailpartners, zoeken grote merken de consument steeds vaker op. Dit maakt het makkelijker om meer te leren over de consument en het product aan te passen op hun wensen. Er is een shift gaande van ontwerpen-produceren-verkopen naar verkopen-ontwerpen-produceren.
5 key takeaways:
- Een DTC (direct-to-consumer channel) is ook voor grote merken relevant, aangezien het kan helpen met het verzamelen van data, het personaliseren van een beleving, het testen en lanceren van nieuwe producten en het groeien van het bedrijf.
- Traditionele retail-modellen en DTC hoeven elkaar niet uit te sluiten, maar moeten leren hoe ze elkaar kunnen ondersteunen. Bedrijven als Nike streven naar een 50/50 verdeling.
- Deze ontwikkeling vraagt naar een verandering in mindset. Van grote marketingcampagnes naar één op één marketing, van uitgebreide verpakkingen naar makkelijk leverbaar en van de laagste prijzen naar nieuwe omzetmodellen.
- De consument staat centraal. Het creëren van loyaliteit door persoonlijke ervaringen en marketing op een kleinere schaal zijn de nieuwe doelen voor DTC.
- Bedrijven dienen te kijken naar hun visie en strategie, producten en services, operationeel model, technologie en team om DTC correct door te voeren.