Wat is het effect van duurzaamheidsclaims in de Verenigde Staten?
Een consument die de supermarkt inloopt ziet het gelijk: Duurzaamheidsclaims. McKinsey en Nielsen IQ onderzochten het effect van deze duurzaamheidsclaims. Tipje van de sluier? Consumenten zijn hier gevoelig voor.
- Consumenten met hogere inkomens, stedelingen en families met kinderen zijn gevoeliger voor duurzaamheidclaims.
- Category-managers moeten letten op een goede mix tussen duurzame producten. Huismerken met duurzaamheidsclaims lieten de afgelopen jaren duidelijk de grootste groei zien. Hierna hebben vooral de kleinste merken* voordeel van duurzaamheidsclaims. Grotere merken met duurzaamheidsclaims lieten ook een groei zien, maar wel minder dan huismerken en kleine merken.
- Duurzaamheidsclaims zijn succesvoller wanneer ze specifieker zijn. Wel moeten ze kloppen. De consument is meer dan ooit bewust van ‘greenwashing’.
- Gevolgen van investeren in duurzaamheid als bedrijf? Loyalere consumenten, hoger marktaandeel, efficiëntere supply-chain en lagere kosten.
*Kleinste merken = 20% van de kleinste merken in de Verenigde Staten in diverse productcategorieën.
Bekijk en lees het volledige rapport hieronder.