Facebook wil verkooppagina’s op haar platform inzetten om het voor bedrijven eenvoudiger te maken om producten online te verkopen. Op ‘Facebook Shops’ kunnen daarom gepersonaliseerde bedrijfsomgevingen gecreëerd worden waar consumenten gemakkelijk kunnen shoppen. Dit sluit aan bij de visie van Facebook om online shopping via haar platforms te stimuleren.
Het platform zal gevuld gaan worden met catalogussen van verschillende bedrijven om een ware online shopomgeving te creëren. Elk bedrijf kan haar pagina naar eigen smaak personaliseren door het te vullen met eigen content, een eigen kleurenpalet en coverfoto's. Consumenten kunnen in de collecties van merken zoeken, interessante producten opslaan en aanschaffen. Een voorwaarde is wel dat de bedrijven beschikken over een eigen webshop zodat klanten naar een check-out doorgestuurd kunnen worden.
Facebook zet steeds meer stappen binnen de e-commerce. Na het toevoegen van marketplaces op Facebook en het inzetten van verkooplinks op Instagram is dit de nieuwste stap van Facebook voor een uitbreiding van de e-commerce. Bij succes zijn er ook plannen om de diensten van Facebook uit te breiden naar WhatsApp en Facebook Messenger.