McKinsey & Company neemt je in dit rapport mee in hun visie van de staat van de fashion retail in 2022. Ondanks dat retailers een herstel lieten zien de afgelopen periode, zal dit vooral gaan om compensatie voor eerdere jaren. Bovendien zijn er ook andere uitdagingen zoals logistiek en productie. Wat zal 2022 brengen voor fashion retailers?
Key takeaways:
- De wereldwijde mode-industrie heeft een zware tijd gehad. Momenteel herstelt de markt langzaam en sommige retailers laten weer een gelijke of hogere omzet zien dan voor de pandemie.
- Merken die zich in 2020 focusten op comfort, outdoor activiteiten en online winkelen hebben tijdens de COVID-19 periode goed gepresteerd.
- In de winst top-20 van 2021 van mode bedrijven staan vooral sportmerken, luxe spelers en Chinese DIY winkels. Dit laatste segment komt mede door het snelle economische herstel van China ten opzichte van de rest van de wereld.
- De markt blijft de komende jaren lastig, mede dankzij uitdagingen op het gebied van logistiek, productie, materiaal en de kosten hiervan. Dit zal leiden tot hogere prijzen voor de consument.
- Circulaire en online business modellen zullen de focus zijn voor de komende jaren, bijvoorbeeld via virtuele winkels, de integratie van game-elementen en social commerce.