Ze zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het straatbeeld. De flitsbezorgers hebben hun intrede gedaan in het land en dat zullen we weten ook. Iedereen kent ze tegenwoordig wel. Op de (elektrische) fiets staan ze binnen een mum van tijd voor je deur. Maar wie zijn ze eigenlijk? Wat doen ze en wat voor uitdagingen brengen ze met zich mee? Tijd om daar antwoord op te geven.
Flink, Getir en Zapp. Ze schieten tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond. Ze zijn mateloos populair en zelfs mediapersoonlijkheid Bas Smit ging investeren in de laatstgenoemde organisatie. De één zegt binnen 10 minuten voor je deur te staan terwijl je bij de ander om 3 uur 's nachts nog een pot pindakaas kan bestellen. Ze proberen allemaal ergens in uit te blinken. Vooral door jongeren wordt het als ideaal omschreven aangezien je vaak een laag minimum bedrag hebt en ze zoals gezegd snel voor je deur staan. Je hebt tegenwoordig zelfs een website genaamd snellesupers.nl. De vergelijkssite toont actuele informatie als het gaat om bezorggebied, minimum bestelbedrag, bezorgkosten, openingstijden en bezorgtijd. Investeerders blijken ook wel warm te lopen voor de bezorgdiensten. Diverse flitsbezorgers haalden tot een miljard op bij investeringsrondes. Het bezorggebied is nog wel iets waar wat aan gedaan kan worden. Gorillas (10 steden), Flink (13 steden), Zapp en Getir (beide alleen Amsterdam) zijn de vier partijen die momenteel actief zijn in Nederland.
Het is echter niet alleen maar rozengeur en maneschijn rond deze ondernemingen. Uit verschillende hoeken komen steeds meer klachten. Zo bevinden de beruchte dark stores zich vaak midden in woonwijken waar het een komen en gaan is van fietsers en vrachtwagens. Amsterdam heeft al besloten dat het deze mini-magazijnen wilt weren uit de woonwijken. Dit als gevolg van een klachtenregen van omwonenden. Er waren op een gegeven moment ook maar liefst 30 van deze dark stores in de stad. Daarnaast zorgen de fietsers ook voor problemen in het verkeer. De snelle levertijden en het grote snelheidsverschil op het fietspad tussen gebruikers zorgen ervoor dat er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
De overheid lijkt echter bij handen en voeten gebonden als je kijkt naar het juridische aspect. Overleggen en samenwerken lijken daarom de beste opties om te zorgen dat het niet uit de hand gaat lopen. Maar feit blijft waarschijnlijk dat deze trend deel uit blijft gaan maken van de woonwijken en winkelstraten waar zij zich zullen blijven roeren.