Leveranciers van frisdrank en water, waaronder Albert Heijn, schaffen gezamenlijk plastic handgreepjes af. Deze stap leidt tot bijna 40.000 kilo bespaard plastic en maakt meer dan 550.000 kilo plastic beter te recyclen.
De meeste consumenten zullen bewust of onbewust de handgrepen - ook wel draaglussen of handylifts genoemd- wel eens vastgehouden hebben. Ze zitten op de multi-verpakkingen waarin bijvoorbeeld vier of zes grote flessen frisdrank of water worden verkocht in supermarkten. Ze zijn bedoeld om gemak te bieden bij het optillen. Handig voor consumenten maar vanuit het oogpunt van recyclebaarheid nadelig: het is verstevigd plastic, van ander materiaal dan de rest van de verpakking waardoor het minder goed recyclebaar is. Daarom schaffen deze partijen de plastic handgreepjes nu af.
Albert Heijn, Jumbo, Coca-Cola Nederland, en Vrumona stoppen met de plastic handgrepen op alle multi-verpakkingen frisdrank en water zoals deze in Nederland in supermarkten worden aangeboden. Deze aanpassing is de afgelopen periode op enkele verpakkingen al doorgevoerd, en het blijkt goed werkbaar te zijn voor de consument. Daarom wordt deze stap nu op alle multi-verpakkingen doorgevoerd. Een mooi voorbeeld van hoe bedrijven elkaar kunnen inspireren en hoe samenwerking kan leiden tot concrete duurzaamheidswinst.