Google heeft in New York een eerste echte fysieke winkel geopend. In de flagshipstore wil Google consumenten vooral haar assortiment elektronische apparaten laten ontdekken, van Pixel-smartphones over de slimme Nest-themostaten tot Fitbit-wearables, maar ook digitale diensten showcasen als Google Translate en YouTube.
Aan het project is vier jaar gewerkt. Er werd volop getest in de “retailhangar” van het bedrijf - van lay-out tot technologie. “We hebben elke meeslepende manier overwogen waarop mensen alle functies van onze Pixel-telefoons en Nest-producten konden leren kennen en konden zien hoe de software en services van Google tot leven komen bij gebruik”, aldus Google.
Het pand bestaat uit allerlei duurzame materialen, waarmee het een LEED Platinum-duurzaamheidsscore verdient. Het meest opvallende architecturale element is weliswaar de Google Imagination Space, een cirkelvormige, glazen structuur van ruim twee meter hoog om de digitale producten te tonen. Interactieve schermen tonen er steeds andere services, maar als eerste wordt Google Translate tentoongesteld: consumenten worden uitgenodigd om tegen de schermen te praten, wat dan instant in 24 talen tegelijk wordt vertaald. Naast productpresentaties zullen er ook regelmatig evenementen en workshops plaatsvinden zoals fotografielessen op Pixel en YouTube-concerten.