De investeringen in zowel AI als het loyaliteitsprogramma moeten leiden tot betere klanteninzichten die op hun beurt weer moeten leiden tot het sneller en beter kunnen voorspellen van trends in fashion.
H&M zet in op Artificial Intelligence (AI) en loyaliteitsprogramma's om haar klanten beter te leren kennen en vraag en aanbod beter op elkaar af te kunnen stemmen. H&M doelt hiermee vooral op het belang van de juiste producten in de juiste winkels op de juiste locatie. Voorheen konden spelers als H&M de mode industrie op een bepaalde manier sturen. Vandaag de dag is dat minder het geval en krijgt de industrie te maken met influencers en communities die bepaalde trends in gang zetten. Dit vormt een probleem voor H&M aangezien de productie ver van de belangrijkste markten plaats vindt, namelijk in Azië, en het bedrijf dus minder snel kan reageren op snel opkomende trends. Bovendien gaat H&M ook meer investeren in haar loyaliteitsprogramma. Afgelopen jaar is het aantal members verdubbeld naar 30 miljoen en is het programma beschikbaar in 16 van de 71 landen waarin de fashion retailer actief is. Aan het eind van dit jaar moeten daar nog 7 landen bij komen.