De Aziatische restaurants Dawadan en Royal Palace gaan creatief om met de beperkende maatregelen in de horeca. De obers worden namelijk vervangen door robots die o.a. de gasten welkom heten en bestellingen rondbrengen. Hiermee beperken zij het menselijk contact zo veel mogelijk en bieden ze gasten alsnog een plezierig bezoek.
Het restaurant Dawadan uit Maastricht zet de robots James, Aker en Amy in als bedienend personeel vanaf 1 juni 2020. Bij Royal Palace uit Renesse zullen er ook twee robots klaar staan om te fungeren als ober. In beide filialen zullen de robots de taken overnemen die normaal gesproken gedaan worden door restaurantmedewerkers, zoals het welkom heten van gasten en het rondbrengen van bestellingen. De gasten moeten wel zelf het eten en drinken van het dienblad van de robot afpakken.
Het inzetten van robots wordt door deze food retailers gedaan om gemakkelijker te kunnen heropenen op 1 juni 2020. Door de maatregelen zijn sommige horeca ondernemingen beperkter dan andere. Dawadan en Royal Palace zorgen daarom voor een creatieve oplossing.