ING Sector Banker Dirk Mulder gaat in gesprek met Yvonne Hubregtse, eigenaar van BFeminine: een vrouwenlabel dat op maat gemaakte jurken produceert. Het fundamentele probleem met damesmode is dat de industrie uitgaat van standaardmaten wat leidt tot overtollig afval. BFeminine zorgt voor een oplossing.
De meeste merken ontwerpen kleding gebaseerd op een pasmodel, en schalen de ontwerpen naar verhouding omhoog en omlaag om een reeks maten te creëren. En dat terwijl lichamen van vrouwen daar juist vanaf wijken waardoor deze beperkte standaardmaten zelden passen. Daarnaast zijn er geen standaardmaten binnen de branche, en variëren de afmetingen tussen de merken enorm, waardoor maten willekeurig zijn.
Deze matenproblematiek leidt tot overtollig afval binnen de modebranche door de overproductie van bepaalde maten. Ook kan de grote hoeveelheid geretourneerde kleding een merk duur komen te staan. Yvonne vertelt over hoe BFeminine hiervoor een oplossing biedt, het ontstaan van het idee en de start van haar bedrijf. Benieuwd? Luister deze podcast.