Het doel van IKEA's nieuwste campagne, Bring Back Friday, is om klanten te stimuleren oude meubels in te ruilen. Dit als tegengeluid voor Black Friday. De actie draagt bij aan de ambitie van Ikea om tegen 2030 circulair en klimaatpositief te zijn. 'Het is een stap binnen onze ambitie om circulair te worden, dit jaar willen we 20.000 producten op deze manier een tweede leven in een nieuw thuis geven', zegt Hanneke van de Vijfeijke, Sustainability Manager Ikea Nederland.
Bij Ikea kunnen klanten vanaf vandaag hun gebruikte meubels inruilen, zodat de Zweedse meubelgigant ze daarna weer kan aanbieden in de bekende koopjeshoek. Via Ikea.nl kunnen klanten hun oude meubels en de staat ervan invoeren, om vervolgens een vrijblijvend prijsvoorstel te krijgen. Dat bedrag varieert tussen de 30 en 50 procent van het oorspronkelijke aankoopbedrag. Als de meubels bij het inleveren overeenkomen met de ingevulde gegevens, krijgt de klant een tegoedbon ter waarde van het prijsvoorstel. Die is onbeperkt geldig. De door Ikea teruggekochte meubels worden vervolgens voor de inruilprijs weer verkocht: de woongigant rekent dus geen marge. Met deze service realiseren ze in de winkels een tweedehands meubelaanbod van goede kwaliteit. De service maakt het voor zowel de verkoper als de koper gemakkelijk en financieel aantrekkelijk om een duurzame keuze te maken.