ING Sector Banker Dirk Mulder gaat in gesprek met Ellyne Bierman, oprichter van Reflower. Reflower is een bloemenservice waarbij abonnees voor €20 per maand een bos kunstbloemen op tafel hebben staan. Die bloemen kunnen de abonnees met elkaar delen. Elke keer dat je het boeket wil ruilen voor een ander, kost dat €15. Voor die kosten krijg je overigens een hele grote bos bloemen. Bovendien zit de vaas ook bij het abonnement in.
Een verse bos bloemen houdt het maximaal twee weken vol op de keukentafel. Eigenlijk zonde, want om tot een boeket te komen hebben alle bloemen een lange reis achter de rug. Om nog maar te zwijgen over de CO2-uitstoot die ermee gepaard gaat. Om dat tegen te gaan richtte Ellyne Bierman begin dit jaar Reflower op, een bibliotheek voor natuurgetrouwe boeketten van kunstbloemen. Zij richt zich daarmee zowel op de zakelijke als particuliere markt. Reflower wil klanten aanzetten tot een duurzamere levensstijl met dit circulaire product-as-a-service model.
Reflower opereert nu uitsluitend online, maar zien ook mogelijkheden in de fysieke retail. Bijvoorbeeld als onderdeel van een bloemist, of als bloemenbieb in het atrium van een ziekenhuis.
Ellyne vertelt over het bouwen van een duurzaam merk, circulariteit, het verschil tussen echte en kunststof bloemen en het belang van e-commerce. Benieuwd? Luister deze podcast.