INretail gaat een social media-campagne starten om jongeren aan te moedigen om te gaan werken in de detailhandel. Daarnaast zullen ze ook een tijdelijke banenwinkel openen. Hiermee wil de brancheorganisatie het imago van de branche verbeteren en jongeren te inspireren om in een winkel te gaan werken.
“Jongeren hebben een eenzijdig beeld bij het werk in onze branche”, aldus INretail. “Met de campagne willen we laten zien dat er veel meer komt kijken bij het werken in de winkel, dan alleen in de winkel werken”. De brancheorganisatie heeft naast het aantrekken van meer jongeren nog meer agendapunten opgesteld om de aantrekkingskracht van de sector te vergroten, waaronder het verbeteren van de arbeidsvoorwaarden, samenwerking met het onderwijs en het bepleiten van de verantwoordelijkheid van de overheid. Deze meerjarige imagocampagne zal ook gericht zijn op andere doelgroepen in een later stadium.
Daarnaast zal INretail in juni een tijdelijke banenwinkel openen aan de Korte Bisschopstraat in Deventer. De banenwinkel is het resultaat van een samenwerking met onder andere de gemeente en regionale opleidingen. Mensen die werk zoeken in de retailsector of mensen die al in de branche werken, zijn welkom om binnen te lopen voor informatie en deelname aan workshops. Na zes weken zal de banenwinkel naar een andere stad verhuizen.