In een wereld waarin zekerheden verdwijnen, moeten bedrijven op zoek naar waarheden die de onzekerheid overstijgen. Bas Padberg, directeur van Arla in Nederland, België en Frankrijk zocht daarom naar ‘islands of clarity' om keuzes te maken in een zee van onzekerheid. ‘Je moet je eigen duidelijkheid definiëren en daarvoor gaan'.
Corona zette de sector op zijn kop, maar de business staat niet stil. Bedrijven moeten dóór, en keuzes maken voor de toekomst, ook als het onzeker is. Zo ook zuivelproducent Arla Foods. In ons land zijn de foodservice-activiteiten van het Scandinavische bedrijf beperkt tot hooguit 20 procent. Foodretail is key. ‘Aan het begin van de lockdown zaten we ineens op een kerstproductie,’ zegt Bas Padberg, directeur van Arla in Nederland, België en Frankrijk. ‘Eerst is er een soort van onbesef. Je vraagt je af: gebeurt dit echt? Onze generatie heeft immers nooit eerder dergelijke periodes meegemaakt. Meteen nadat het was ingedaald, zijn we in de actiemodus gegaan om veiligheid continuiteit in de supply chain te garanderen; voor een zuivelbedrijf is de keten vanzelfsprekend zéér belangrijk.’