De e-commercereus JD.com opent op 11 november de deuren van hun eerste Europese fysieke winkel en dit nog wel in Leiden. De winkel zal niet de naam JD.com krijgen, dit om te voorkomen dat mensen het verwarren met JD Sports. Hierdoor zal de winkel onder de naam Ochama openen.
Ochama zal zowel food als non-food producten verkopen. JD.com heeft in China al een supermarktconcept genaamd 7fresh, waar de e-tailer zoveel kan experimenteren met de offline toepassingen van de e-commercetechonlogie. De technologische ontwikkelingen waar JD.com onder andere aan werkt in die winkel zijn slimme winkelwagentjes die de weg door de winkel kennen, een betaalapp die ook gebruikt zou kunnen worden in de fysieke winkels en (gratis) thuisbezorging van ter plekke gekochte boodschappen. In hoeverre deze technologische ontwikkelingen naar Leiden zullen komen is nog niet bekend.
Voor de coronacrisis had JD.com nog grotere Europese plannen (een hoofdkwartier in Duitsland, een logistieke hub in Frankrijk en een kantoor in Italië), maar door een terugval van de beurswaarde besloot de keten om eerst de zaken in China op orde te krijgen.