De decembermaand is in Nederland van oudsher een periode waarin veel retailers een belangrijk deel van de jaaromzet draaien. De consumentenuitgaven voor Sinterklaas en Kerstmis worden sinds enige jaren aangevuld met die van ‘Black Friday’ en ‘Cyber Monday’. Hoe kijken consumenten dit jaar aan tegen de uitgaven voor de decemberfeestdagen? Samen met retailexperts Q&A ondervroeg PwC begin november circa 1.700 consumenten.
Kerstmis is veruit het meest gevierde decemberfeest onder de respondenten (85 procent) en tevens het meest lucratief voor retailers. Hoewel slechts de helft (53 procent) van de onderzoeksdeelnemers Sinterklaas viert, gaat dit feest nauwelijks zonder cadeautjes voorbij – 91 procent ontvangt cadeaus van de goedheiligman, waar de kerstman maar voor 64 procent van de respondenten pakjes meebrengt.
De cadeaus voor de decemberfeestdagen worden door 37 procent van de respondenten al gekocht op ‘Black Friday’ en ‘Cyber Monday’ – zij geven dan bijna de helft van hun budget voor de feestdagen uit (46 procent).
Een aantal andere opvallende uitkomsten:
- De Kerstman is een grotere consument dan Sinterklaas;
- Cadeaus worden vaker gekocht door vrouwen;
- Een derde van de respondenten koopt cadeaus tijdens ‘Black Friday’ en ‘Cyber Monday’;
- Een meerderheid anticipeert op mogelijke leveringsproblemen.
Meer weten? Ga naar: Consumentensurvey decemberfeestdagen 2021.