Tegenwoordig, in een wereld met enorm veel keus in producten en services, is het ontzettend belangrijk om een connectie op te bouwen met jouw (potentiële) klanten. Als retailer wil je op een effectieve en snelle manier klantbetrokkenheid verhogen om zo jouw business een boost te geven. Denk hierbij aan gepersonaliseerde berichten, relevante content en direct contact.
Het eerste wat waarschijnlijk bij je opkomt na het horen van deze drie keywords is e-mail marketing. Begrijpelijk, maar e-mail marketing is niet altijd zo effectief als je zou willen. Slechts 2% schrijft zich in, gemiddeld 25-30% opent de mail, en minder dan 3% klikt uiteindelijk op de call-to-action button/link.
Push Notificaties daarentegen zijn een stuk effectiever en het is ook nog eens goedkoper! Met een opt-in ratio van gemiddeld 20%, een open ratio van meer dan 50% en een click-through ratio van gemiddeld 10-15%, is dit een innovatieve, originele manier om klantbetrokkenheid te verhogen. Het leuke aan Push Notificaties is dat ze verstuurd kunnen worden door ieder bedrijf, ongeacht de branche en ongeacht wat zij verkopen of aanbieden. Zeker voor retail businesses zijn Push Notificaties van ongekende waarde. Waarom? Dat ga je ontdekken in deze blog.
Wat zijn Push Notificaties?
Onbewust weten we allemaal wat Push Notificaties zijn, ze worden namelijk verstuurd door de bekende apps zoals WhatsApp, Zalando, Nu.nl. Push Notificaties zijn korte berichten die direct verstuurd kunnen worden naar alle devices van jouw website bezoekers. Denk hierbij aan laptops, tablets, desktops, maar ook mobiele telefoons. Notificaties worden altijd gezien en zorgen voor hogere merkbekendheid en klantbetrokkenheid.
Push Notificaties kunnen heel divers zijn. Stuur bijvoorbeeld notificaties omtrent kortingsacties, verlaten winkelmandjes, nieuwe items in stock, winacties, extra items toegevoegd aan de sale, en ga zo maar door. De mogelijkheden zijn ontelbaar!
Hoewel het voorheen alleen mogelijk was om Push Notificaties vanuit mobiele apps te versturen, hebben verschillende bedrijven het mogelijk gemaakt om ze nu rechtstreeks vanaf jouw eigen website te sturen, geen native app meer nodig.
De voordelen van Push Notificaties
- Gemiddelde omzetstijging van 17%
- Click-through rates van gemiddeld 10-15%
- Tot 7x hogere klantloyaliteit
- 9.6x meer conversies
- Bereik tot 20% meer klanten t.o.v. email marketing
Naast deze key voordelen, brengt het versturen van Push Notificaties nog meer voordelen met zich mee. Het is niet alleen ontzettend makkelijk om een notificatie op te stellen en te versturen, maar het is ook nog eens betaalbaar. Eindelijk een keer geen dure marketing tool om jouw doelen te kunnen bereiken.
Verder biedt het de mogelijkheid om jouw potentiële klanten direct te benaderen met gepersonaliseerde berichten. Je kunt jouw abonnees segmenteren en vervolgens specifieke notificaties sturen naar specifieke doelgroepen. Denk hierbij aan berichten voor abonnees die een specifieke pagina hebben bezocht of die nog items in hun winkelmandje hebben staan.
Slechts 2% schrijft zich in voor nieuwsbrieven, marketing emails, etc., terwijl gemiddeld 20% zich aanmeldt voor het ontvangen van Push Notifications. Push Notificaties zijn dan ook een laagdrempelige manier om de klanten te bereiken die geen e-mailadres willen achterlaten. Het is 100% AVG-proof en abonnees hoeven geen gegevens achter te laten. Slechts één klik op de button ‘toestaan’ en you are ready to go.
Leer meer!
De voordelen van Push Notificaties voor jouw bedrijf zijn oneindig! PushPro, een Nederlandse Push Notificatie Service, vertelt hier meer over in hun blog. Engagen met jouw (potentiële) klanten is nog nooit zo makkelijk geweest!