Door de coronacrisis is consumenten gedrag gigantisch veranderd. Om als bedrijf weer vooruit te bewegen en op de toekomst te richten is het begrijpen van de veranderingen cruciaal. McKinsey onderzocht de veranderingen in consumentengedrag naar aanleiding van de coronacrisis om bedrijven weer perspectief op de toekomst te bieden en zich aan te passen aan de consument in het nieuwe normaal.
Key takeaways:
1. Holistische kijk. De impact van de crisis is zo groot dat alle aspecten van het leven zijn veranderd. Houdt er dus rekening mee dat niet alleen koopgedrag is veranderd.
2. Lange termijn focus. Onzekerheid staat nog steeds voorop. Focus niet op de consument van vandaag maar op de consument van de toekomst. Houdt dus rekening met andere aankomende veranderingen.
3. Blijf in contact. Het is cruciaal om het contact met je klant niet te verliezen. Ben creatief met manieren van verbinden met de consument en blijf je focussen op de huidige en toekomstige behoeftes.
4. Digitale aanpassing. De digitale shift is sneller gegaan dan ooit gedacht. Probeer hierin mee te gaan. Omnichannel is de toekomst.
5. Onderneem NU actie. Ondanks dat de toekomst onzeker is, liggen er kansen om een positieve toekomst te vormen.