Het Deense bedrijf Lego zegt er aan te gaan werken om geslachtsvooroordelen van hun speelgoed af te halen. Aanleiding hiervoor zijn de resultaten van een onderzoek waar Lego opdracht voor had gegeven.
In dit onderzoek is een vragenlijst ingevuld door 7000 ouders en kinderen tot 14 jaar uit China, Tsjechië, Japan, Polen, Rusland, UK en Amerika. Uit het onderzoek kwam naar voren dat 71 procent van de jongens aangeeft niet met speelgoed te durven spelen wat omschreven wordt als meisjes speelgoed. Dit omdat ze denken dat ze dan belachelijk gemaakt worden door anderen.
Verder kwam er uit het onderzoek naar voren dat ouders jongens meer aanmoedigde om ‘jongens’ dingen te doen en meiden meer ‘meiden’ dingen. Andere experts denken nu dat meiden hierdoor meer vaardigheden ontwikkelen dan jongens. Zo lopen jongens bijvoorbeeld vaardigheden als verzorgen mis.
“Traditioneel werd Lego door meer jongens gebruikt, maar producten zoals Lego Dots of Lego City Wildlife Rescue Camp zijn speciaal ontworpen om jongens en meisjes aan te spreken”, aldus Lego. Vanaf nu gaat het Deense bedrijf dan ook aan de slag om de geslachtsvooroordelen van hun speelgoed af te halen.