Lidl België heeft aangekondigd dat ze permanent de prijzen van plantaardige eiwitproducten gaan verlagen tot het niveau van de dierlijke varianten. Deze stap wordt genomen om plantaardige opties toegankelijker te maken voor consumenten.
Vanaf 15 mei zullen de prijzen van plantaardige zuivel- en vleesalternatieven permanent worden verlaagd. Dit omvat producten zoals sojayoghurt, sojadrink, sojaroom en vegan kaas. Lidl streeft ernaar om het aandeel plantaardige eiwitbronnen te verhogen naar 20% en alternatieve zuivelproducten naar 10% tegen 2030.
Deze beslissing is gebaseerd op een studie die aantoont dat veel Belgen bereid zouden zijn om meer vegetarische en veganistische producten te kopen als ze goedkoper waren. Hierdoor wil Lidl het prijsverschil tussen dierlijke en plantaardige eiwitten wegwerken. Vergelijkbare initiatieven zijn al succesvol gebleken in andere landen zoals Duitsland en Nederland, waar andere supermarkten ook prijsverlagingen hebben doorgevoerd en het aanbod van plantaardige opties hebben uitgebreid.