LVMH heeft het platform Nona Source gelanceerd, waar ongebruikte voorraden stof en leder van de modelabels van het concern worden verkocht met grote kortingen. Het circulaire project, dat naar eigen zeggen uniek is in de luxesector, is intern ontwikkeld door enkele medewerkers die een oplossing zochten voor de vele 'dode voorraden'.
Het concept is erg eenvoudig: "We kopen overschotten van de modehuizen en zetten ze na taxatie weer te koop tegen concurrerende prijzen", aldus LVMH. De korting kan oplopen tot 70% ten opzicht van de oorspronkelijke groothandelsprijs. Nona Source is een B2B-platform dat openstaat voor alle merken, inclusief onafhankelijke ontwerpers, LVMH-huizen en concurrenten.
Binnen de mode-industrie is deadstock een enorm probleem. Gemiddeld gesproken gaat het om zo’n 15% van de wereldwijde productie, goed voor een verlies van 152 miljard dollar (125 miljard euro) per jaar. Van oudsher rust er echter een stigma op, omdat merken vrezen dat alleen al het bestaan ervan wijst op slecht management of slechte commerciële besluitvorming. Dit platform moet bijdragen dit stigma te doorbreken en de duurzaamheid binnen de branche te bevorderen.