MediaMarkt streeft ernaar om meer ruimte te bieden aan andere winkeliers om hun producten op het platform te verkopen. Deze uitbreiding werd al online gerealiseerd via de online marktplaats dit jaar. Nu worden ook de eerste stappen gezet om deze mogelijkheid in fysieke winkels te benutten.
In een Berlijns filiaal van MediaMarkt wordt geëxperimenteerd met het verhuren van winkelruimte aan externe verkooppartners. In het Tech Village-filiaal in Alexanderplatz heeft een fitnessapparatuurleverancier 22 vierkante meter om zijn producten te presenteren. Klanten kunnen in deze shop-in-shop-setting producten uitproberen, krijgen advies van een adviseur en kunnen via digitale touchpoints informatie verkrijgen en producten aanschaffen. Dit experiment staat bekend als 'Space-as-a-Service'. ‘Hiermee willen we onze marktplaatsverkopers een nieuwe platform bieden dat veel bekendheid genereert. We sluiten offline en online perfect op elkaar aan door de voordelen van onze omnichannelstrategie te benutten en de producten online en stationair op de best mogelijke manier in de markt te presenteren’, aldus de elektronicaketen.