Na lang wachten is de startdatum van MediaMarkt's Nederlandse marktplaats eindelijk onthuld. Vanaf maart 2024 zullen externe verkopers toegang krijgen tot het platform.
Het was al een tijdje bekend dat MediaMarkt plannen had om een Nederlandse marktplaats te lanceren. Enkele maanden geleden meldden we nog dat Nederland bovenaan de lijst stond voor de lancering, samen met Italië.
Destijds gaf het moederbedrijf van MediaMarkt, Ceconomy, weinig details over de exacte startdatum. In een recent gesprek met De Telegraaf heeft Remko Rijnders, CEO van MediaMarkt Benelux, echter meer onthuld. In de aanloop naar de lancering van de marktplaats richt MediaMarkt zich in eerste instantie op het aanbieden van een breed assortiment aan gameproducten, notebooks, monitoren en accessoires. Hierbij benadrukt Rijnders dat ze een aanzienlijk voordeel hebben ten opzichte van andere grote online platforms: 'Wie bij ons koopt, kan de producten ook in onze fysieke winkels ophalen, retourneren of aanbieden voor reparatie. Dit is iets wat andere online retailers niet kunnen bieden', aldus Rijnders.
Op de lange termijn is het doel van de marktplaats om het aandeel van online verkopen bij MediaMarkt te vergroten. Momenteel vertegenwoordigt online verkoop volgens Rijnders ongeveer 33 procent van de totale omzet. Ze streven ernaar dat dit over vijf jaar zal groeien tot de helft van de totale omzet.