Het Franse luxemodehuis Chloé heeft aangekondigd dat het het eerste meetinstrument voor sociale impact in de sector aan het ontwikkelen is, en hoopt dat het door de hele mode-industrie kan worden overgenomen. De tool wordt ontworpen om een merk te helpen bij het meten, evalueren en visualiseren van zijn sociale impact.
Chloé zegt dat de Social Impact Measurement tool of Social Performance and Leverage (SP&L) een open-source methodologie zal zijn die kan worden ingezet in de hele mode-industrie zodra deze klaar is. Het merk voegt eraan toe dat het hoopt dat de tool een leidraad zal zijn voor de besluitvorming als het gaat om inkoopstrategie en productontwerp.
De tool is ontworpen om ervoor te zorgen dat de arbeidsomstandigheden positieve sociale praktijken in stand houden, met meetcriteria op basis van zes indicatoren: gendergelijkheid, leefbaar loon, diversiteit en inclusie, opleiding, welzijn en arbeidskwaliteit. Het zal merken ook in staat stellen om hun impact op mensen die direct aan hun producten werken te visualiseren, van de inkoop van materialen tot de levering in de winkel.
De methodologie wordt momenteel geëvalueerd door PricewaterhouseCoopers voordat later dit jaar in de hele sector overleg wordt gepleegd, waarbij deelnemende merken zullen deelnemen aan proefprojecten om de methodologie te testen en zo nodig bij te werken. Gehoopt wordt dat de definitieve SP&L-methodologie in 2023 zal worden bekendgemaakt.