Ochama wordt sinds kort rechtstreeks vanuit het Chinese hoofdkantoor bestuurd en heeft het roer compleet omgegooid. De eigen robotwinkels zullen namelijk gesloten worden en vervangen worden door externe afhaalpartners.
Drie van de vier eigen Nederlandse Pick-up Shops zijn inmiddels gesloten, alleen de vestiging in Utrecht is (voorlopig) nog open. In die gerobotiseerde winkelpunten konden klanten hun onlinebestellingen kosteloos afhalen. In plaats van eigen afhaalwinkels heeft Ochama volgens een woordvoerder van JD.com het model nu “geoptimaliseerd” door het eigen magazijn te combineren met afhaalpunten bij derden en thuisbezorging. Dit moet de efficiëntie van de logistieke keten verder verbeteren en gunstigere prijzen voor klanten opleveren.
Tegelijkertijd heeft Ochama zich stilzwijgend uitgebreid naar negen Europese landen. In Hongarije, Italië, Luxemburg, Spanje en Tsjechië is wel alleen nog maar thuisbezorging mogelijk, wat de beperking inhoudt dat er geen verse en diepvriesproducten worden geleverd. In Frankrijk, Duitsland en Nederland kunnen klanten nu wel verse en diepvriesproducten bestellen, als ze die afhalen bij een partner. In Nederland zijn er al tachtig partners, vooral etnische winkels, Oosterse restaurants en verschillende Blokker-vestigingen. In andere landen zijn de afhaalpunten echter nog beperkt.